← Tillbaka till huvudsidan

Delprojekt 2: Inverskinematik och koordinatsystem

I delprojekt 2 ska varje grupp skapa ett system som kan:

Delprojekt 2 görs i en för kursen utvecklad robotsimulator.

Robotsimulator

Tok-kortfattad instruktion

I 3D-fönstret

Om något slutar fungera, starta om Blender. (Enklast så.)

Tips för delprojekt 2

  1. Klientscriptet kommunicerar med robotarmen i Blender via en lokal nätverkssocket, som inte sällan i tysthet blockeras av brandväggar och antivirusprogram på Windows och Mac.
  2. Ni kan använda state() från klientscriptet för att få ut gripklons position. Detta kan användas för att lista ut längderna på robotarmens olika leder!
  3. Innan ni försöker lösa inverskinematiken (3D-position → vinklar), se till att ni först förstår framåtkinematiken (vinklar → 3D-position).
  4. Innan föreläsning 2 är det för svårt för er att använda bilder tagna annat än rakt ovanifrån, så börja med sådana.
  5. Legobitarna i robotsimulatorn kan behöva andra trösklingsintervall än de ni använde i projekt 1. Tappa inte bort värdena från projekt 1 — de behövs senare, i projekt 3!